Jätä stressi lenkkipolulle

IMG_20190228_153301.jpg

Kaverin kirjahylly on paras kirjahylly! Ainakin minusta on alkanut tuntua siltä, kun taas kerran löydän itseni ahmimasta ystävältä lainaksi saamaani opusta. Tällä kertaa innostuin ruotsalaisen ylilääkärin ja konsultoivan psykiatrin Anders Hansenin vuonna 2016 julkaisemasta Aivovoimaa-kirjasta. Kirjan sivuilta löytyvät vastaukset mielenkiintoisiin kysymyksiin liikunnan ja aivojen hyvinvoinnin yhteydestä ja siihen, millaisella liikunnalla aivoihin voi vaikuttaa.

Erityisen kiinnostavaksi osoittautui kirjan toinen luku, joka käsitteli juoksuharjoittelun vaikutusta stressin ja ahdistuksen sietokykyyn. Ajankohtainen ja tärkeä aihe varmasti jokaiselle nykypäivän kiireisessä elämänmenossa paahtavalle. Elämä ilman stressiä on mahdotonta, mutta sen käsittelyä voi helpottaa vahvistamalla vastustuskykyä ja mikä parasta, sen voi tehdä tehokkaasti liikunnan avulla.

Saan usein kuulla työkavereideni valittavan, ettei kiireen ja stressin keskellä jää aikaa käydä lenkillä tai kuntosalilla. Omasta kokemuksesta olen kuitenkin todennut tutun väittämän liikunnan energisoivasta vaikutuksesta täysin oikeaksi. Jos käyttää päivässä tunnin pari liikuntaan, saa töissä ja muussa elämässä paljon enemmän aikaan, kuin jos liikunta ei olisi osa arkea. Liikunnallisten taukojen ja harrastusten ilosanomaa yritän myös jakaa läksyjen ja kokeiden kanssa tuskaileville nuorille.

IMG_20190323_125817.jpg

Miksi erityisesti teinit pitää sitten saada ulos ja liikkumaan? Yksinkertainen selitys löytyy aivojen eri osien kehittymisvauhdista. Stressin luomiseen osallistuva mantelitumake on kehittynyt jo noin 17-vuoden iässä, mutta stressin hillitsijänä toimiva etuotsalohko on valmis vasta noin 25-vuotiailla. Ahdistuksen aiheuttajat kehittyvät siis hillitsijöitä nopeammin, mikä aiheuttaa monelle nuorelle impulsiivisuutta ja ailahtelevia tunteita. Liikunnalla on todistettavasti erittäin positiivinen stressiä poistava vaikutus nuoren ihmisen aivoihin. Se opettaa keholle, ettei stressiin kannata reagoida vahvasti. Hyvässä kunnossa olevat ihmiset sietävät myös stressiä paremmin.

FB_IMG_1553458369573.jpg
Kuva: Ebba Ganslandt

Kiire näkyy myös helposti vyötäröllä. Kun ihminen on stressaantunut, stressihormonin eli kortisolin määrä kehossa nousee verenpaineen tavoin. Kortisoli estää rasvan palamista ja edistää sen varastoitumista vyötärölle. Himo kaloripitoisiin ruokiin saattaa myös ruokahalun tavoin kasvaa. On totta, että kiireen keskellä sortuu helpommin nopeisiin tai ei niin terveellisiin ruokaratkaisuihin. Olen kuitenkin todennut, että vaikka päivä olisi kuinka täyteen buukattu, auttaa pienikin aamulenkki hillitsemään stressin tunnetta sen verran, että suunniteltu ruokailurytmi on helpompi pitää kurissa.

IMG_20190309_133248.jpg

Stressiin on tietenkin myös muita lääkkeitä kuin liikunta. Muutaman alkoholiannoksen jälkeen huolet kaikkoavat helposti ja ahdistuslääkkeillä saadaan stressitasot nopeasti alas. Nämä tehokkaat tavat aiheuttavat kuitenkin negatiivista riippuvuutta. Liikunnan on todistettu olevan yhtä tehokas stressin helpottaja ja mikä parasta, sen aiheuttama riippuvuus on järkevissä määrin positiivista.

Mikä on sitten paras ja toimivin treeniohjelma stressinhallinnan kannalta? Tutkimusten pohjalta on päätelty, että kannattaa keskittyä kuntoliikuntaan saliharjoittelun sijaan. Liikkumisesta tulisi tehdä osa päivärutiinia ja sitä tulisi harrastaa vähintään 20min mieluiten 30-45min kerrallaan. Ohjelma, mikä sisältää 2-3 kertaa viikossa sykkeen nostoa ja kerran viikossa kunnon rasittavan treenin tukee stressin ja ahdistuksen hallintaa parhaiten.

img_20190302_100303.jpg

Voin siis todeta ahdistuneille työkavereilleni, että kannattaa ostaa lenkkarit uuden salikortin sijaan. Ja vaikka olenkin innostunut joogasta ja tykkään sen jälkeisestä olotilasta, ei mikään voita kunnon kovan lenkin jälkeistä hyvän olon tunnetta. Hyvä niin, sillä jos aika on kortilla ja kiire painaa päälle kannattaa tutkimustenkin mukaan suunnata mieluummin lenkkipolulle kuin meditoimaan. Sinne ne huolet parhaiten tosiaan häviää!

Sulien polkujen terkuin

Suski


One thought on “Jätä stressi lenkkipolulle

  1. Hyvä kirjoitus, Suski! Allekirjoitan tekstisi. Aikoinaan työelämässä jouduin usein iltatilaisuuksiin ja esiintymään varsin erilaisille yleisöille. En kirjoittanut puheita, mutta valmistelin teeman tai pari faktoineen pyydetystä aiheesta. Ennen iltakokousta juoksin kolmen vartin lenkin. Alitajunta toimi ja avatessani kokoustilan oven tiesin, mitä tulen puhumaan. Ei siis mitään stressiä.

    Liked by 1 henkilö

Vastaa käyttäjälle Heikki K Peruuta vastaus

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s