Kadota kiire metsään

IMG_20180907_122012.jpg
Kuva: Matleena Boström

Nyt kun työarki on taas pyörähtänyt käyntiin loman jälkeen, voi tasapaino harjoittelun ja töiden välillä olla toisinaan vähän hukassa. Treenit ei enää olekaan se päivän ainoa pääasiallinen aktiviteetti niin kuin lomalla usein, ainakin minulle. Nyt juokseminen joutuu kilpailemaan paikastaan monen muun arkirutiinin joukossa. Lenkille pääsee usein vasta päivän päätteeksi tai sitten aikaisin aamulla, jos työpäivästä on tulossa iltaan asti venyvä pakollinen paha.

IMG_20180907_114356.jpgKollegojen valitus kiireellisestä arjen pyörittämisestä ja sen takia harrastusten laiminlyönnistä kauhistuttaa. Kuntosalikorttia ei voi aktivoida tai uusia lenkkareita ostaa ennen kuin pahin alkustressi on työn parissa selätetty. Koen asian juuri päinvastoin. Juokseminen on keino löytää balanssi päivään. Itse löydän sen joko rauhalliselta aamulenkiltä tai päivän askareet nollaavalta iltalenkiltä. Juokseminen tarjoaa mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen ja hyvään oloon fyysisen rasituksen kautta. Parhaillaan lenkki voi olla myös terapiaistunto kaverin kanssa tai blogintekstin aivoriihi. Lenkille lähtemiselle löytyy ainakin sata hyvää syytä!  

img_20180907_122320.jpg

Juoksemisella on lukuisia positiivisia terveysvaikutuksia. Kun jalkojen suuret lihasryhmät lähtevät liikkeelle, joutuu sydänlihas isosti hommiin. Syke nousee, hengästyttää, happi kulkee, verenkierto paranee ja verenpaine laskee. Kaiken lisäksi mieliala kohenee ja stressi laukeaa. Vaikka itse lenkille lähteminen on monelle se vaikein kynnys ylitettäväksi, jo ensimmäiset juoksuaskeleet alkavat tuottaa hyvän olon hormoneita, jotka vain lisääntyvät matkan pidetessä ja ajan rullatessa.  

IMG_20180907_112910.jpg

Jos vielä suuntaat lenkkisi metsään, olet löytänyt varman hyvän olon reseptin. Tutkimukset nimittäin todistavat, että luonnon myönteiset vaikutukset näkyvät jo 15 minuutin metsässä samoilun jälkeen. Mitä kauemmin metsässä oleskelet ja mitä laajempi, rauhallisempi ja puhtaampi luonto ympärilläsi on, sitä selvemmin vaikutukset näkyvät. Metsästä ja luonnosta nauttiminen laskee sykettä ja verenpainetta nopeasti sekä vähentää lihasjännitystä. Kaikkein selvimmin kohenee kuitenkin mieliala; metsä rauhoittaa ja stressi laukeaa.  

Metsä on tuttu ja turvallinen paikka koko ikänsä luonnossa liikkuneelle ja siellä kilpaurheilua harrastaneelle. Kartanlukutaito takaa sen, että en pelkää mennä metsään. Olen toki monesti eksynytkin, oli kartta sitten kourassa tai ei. Kiitettävästi lisääntyneet polkujuoksutapahtumat ovat avanneet metsän polut myös aremmille luonnossa liikkujille. Karhutkin kaikkoavat kisapäivänä rauhallisemmille seuduille vaeltelemaan.

IMG_20180907_114817.jpg
Kuva: Matleena Boström

Joskus harmittaa kova vauhti ja kiire metsässä. Lähes poikkeuksetta tulee sivuutettua parhaat sieni- ja marja-apajat kilpailun tai harjoituksen tiimellyksessä. Tiedän kuitenkin, että minulla on vielä aikaa rauhoittua täyttelemään pakastimen sisältöä myöhemminkin. Metsästä voi nauttia monella eri tavalla. Tärkeintä on löytää omat polkunsa ja muistaa, että luonto on tuolla ulkona meitä varten!

Ruskaterveisin

Suski

 

      


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s