Rentoi treenei

IMG_20180801_103627.jpg

Mun mielestä kesä on ehdottomasti parasta aikaa treenata. Joskus mietin, että olisipa kiva olla hiihtäjä, sillä hiihtäjät tehdään kesällä eikä talvella keskellä kinoksia tai räntäsadetta, kuten oman lajini urheilijat. Toisaalta suunnistajien pitkä kilpailukausi ja sen jakautuminen selkeästi kevät- ja syyskaudeksi mahdollistaa runsaan perusharjoittelun myös kesän aikana. Niin ja talvella saa sitten hiihtää, jos lunta riittää.

Pitkä valoisa aika tarjoaa miellyttävät olosuhteet harjoittelulle niin aikaisin aamulla kuin myöhään illallakin. Kuumana päivänä voi olla jopa parempi sännätä lenkille tavanomaisesta poikkeavaan aikaan. Vain yösuunnistuksen harjoittelussa pimeämmät kuukaudet voittavat valoisat. Myös palauttavien ja huoltavien harjoitusten tekeminen tuntuu mielekkäämmältä, kun ne voi toteuttaa ulkona eikä hikisen kuntosalipyörän selässä. Vaikka mitään urheiluvammoja ei olisikaan, on hyvä silti säästää jalkoja ja tehdä välillä jotain muuta juoksun sijaan.

20180628_1151431909437172.jpg

Vesijuoksuvyö on kulkenut kassissani koko kesäloman eli se on aina mukana, kun sattuu sopiva lätäkkö kohdalle. Palauttavana harjoituksena vesijuoksu on mitä mainioin, sillä vähentää lihasten jännitystä ja parantaa elastisuutta. Vesijuoksu ei todellakaan kuulu talvikautena suosikkiharjoitusmuotoihini, mutta kesällä luonnonvesissä juostessa hommasta avautuu ihan uusi puoli, vaikka joillekin vesikasvien hipaisu jalkaan voikin olla järkytys. Nyt on lisäksi ihan huippukesä vesijuosta, kun vedet ovat lämpimiä ja horkka ei hiivi kroppaan ihan heti. Vaikka maisemat ei vaihdu kovin nopeasti, voi treenin aikana nauttia luonnon äänistä ja veden liplatuksesta uimahallin kaikujen sijaan. Niin ja veden äärellä tunnetusti ruskettuukin paremmin!

20180626_181648.jpg

Jämäkkä keskivartalo on erittäin tärkeässä roolissa juoksussa. Se ylläpitää ryhtiä ja oikeaa juoksuasentoa, edesauttaa askelluksen hallitsemista ja ehkäisee urheiluvammoja. Lihaskunnon ylläpitäminen kesällä on ainakin itselleni jonkunmoinen haaste. Talvella on yleensä rutiinit hommaan, mutta kesällä ei todellakaan tee mieli mennä salille huhkimaan. Yritän kuitenkin muistaa, että se iänikuinen tylsä kuntopiirikin saa ihan uuden muodon, kun sen tekee nurmikolla auringon paisteessa. Jos vielä sen lisäksi näkee vähän vaivaa ja raahautuu urheilukentälle, ei voi olla tekemättä kunnon treeniä. Erilaiset aidoilla tehtävät liikkeet sopivat ketteryyden, tasapainon, liikkuvuuden ja lantion voiman harjoittamiseen erinomaisesti. Aidat voi ensi alkuun tuntua pelottavilta vastuksilta. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että tarkoitus on tehdä liikkeet teknisesti oikein vauhdista välittämättä. Terve urheilija -sivustolta löytyy selkeitä videoita erilaisiin aidoilla tehtäviin harjoituksiin, joilla pääse treeneissä helposti alkuun.

img-20180626-wa0003.jpg

Nyt on kelit kokeilla joogaa ulkosalla, vaikka tänä kesänä auringonpaisteessa harjoitukset ovatkin tuntuneet kuin hotjoogatunnilla tehdyiltä. Isoimmissa kaupungeissa on usein tarjolla paikallisten porukoiden järjestämiä puistojoogia, joista ilmoitellaan paikallislehdissä tai netissä. Joogata voi toki yksinkin ja missä vaan, kunhan sopivan rauhallinen paikka löytyy. Jos aurinkotervehdykset ei ole ihan tuoreimmassa muistissa, on netti joogavideoita pullollaan. Yoga with Adriene on englanninkielinen joogasivusto, josta löytyy joogavideoita kaikkiin makuihin: aloittelijoille, juoksijoille, kiireisille, stressaantuneille, painonpudottajille yms. Olen testannut aika monta harjoitusta ja hyvin ovat toimineet. Tsekkaa täältä ja laita video pyörimään!

img-20180627-wa00071395100215.jpg

img-20180627-wa00051516544745.jpg

Pitkän polkujuoksukisan tai suunnistuskisarupeaman jälkeen palauttelu on välttämätöntä. Itse en kuitenkaan usko täyslepoon, vaan kroppa on hyvä pitää pienessä liikkeessä myös palauttavan jakson aikana. Lisääntynyt verenkierto lihaksissa edistää aineenvaihduntaa ja näin ollen poistaa kuona-aineita. Niin ja onhan sitä jotain tehtävä, ettei ihan stressaannu harjoittelemattomuudesta. Hyvän suunnitelman tekeminen myös palauttaville päiville ja sen ylös kirjaaminen auttaa ainakin minua sen toteuttamisessa!

Rentoo treenailuu!

Suski


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s