Poluille kautta avaamaan

FB_IMG_1486310580344

Suunnistuskausi on pyörähtänyt käyntiin jo monta viikkoa sitten, mutta ilman karttaa ja kompassia en ole vielä metsään ehtinyt. Tiomilan jälkeistä suunnistuskrapulaa potiessani ryhdyin metsästämään kisalippua ensi lauantain Bodom Trailiin, kun alkoi näyttää siltä, että kisavapaaviikonloppu uhkasi toteutua. Starttipaikan saaminen näin jälkikäteen ei ainakaan minulle osoittautunut ongelmaksi, vaan tarjontaa tuntui olevan reilusti viime hetken sairastapausten ja loukkaantumisten takia.

Samaan aikaan, kun iloitsin tulevasta 21km taipaleesta, iski päälle pikku paniikki: Tiomilan räväkkä 11km putkiosuus oli tyhjentänyt lihaksista viimeisetkin energiat ja olo on tuntunut monta päivää varsin lyödyltä. Viestikisa toimi toivottavasti hyvänä kenraaliharjoituksena Bodomia varten. Toki matkaa tulee vielä kymppi lisää. Miten näihin polkujuoksutapahtumiin nyt oikein pitikään valmistautua?

Suunnistuskisaan lähtiessä olen tottunut siihen, että varustus on melkein aina sama, oli keli sitten mikä tahansa. Polkujuoksukilpailun varustuksessa on kuitenkin enemmän pohtimista. Juoksuvaatteet valitsen tietenkin kelin mukaan, mutta juoksukengät aiheuttavat enemmän päänvaivaa. Laitanko alle nastarit, nappulat vai maastojuoksulenkkarit? Juoksualusta tullee vaihtelemaan matkan varrella nopeasta hiekkatiestä juurakkopolkuihin. Hyvä pito ja kenkien istuvuus on oltava ensi sijassa kenkävalintaa tehdessä.

Vaikka puhuinkin jättäväni kartan kotiin tässä kilpailussa, aioin kaivaa reittikartan esille sen verran, että saan selville juomapisteiden sijainnin ja saan reitistä kokonaiskuvan. On tärkeää tehdä kisaan suunnitelma juomisen ja lisäenergian nauttimisen varalle. Suunnistuskisassa juomapaikkojen sijainti selviää vasta kisan aikana ja juoman saaminen voi joskus riippua myös reitinvalinnoista.  Itselläni on tapana juoda kulaus vettä joka juomapaikalla ja ottaa energiageeli yli 1,5 tuntia kestävissä suorituksissa. Vaikka energiageelit eivät ole lempiherkkuani, niiden ottaminen kannattaa. Geelien säännöllinen nauttiminen (noin 30 min välein) paitsi auttaa jaksamaan kisasuoritus loppuun hyvällä teholla, mutta myös edistävät palautumista seuraavaan koitokseen. Parempi ottaa geeli ajoissa kuin liian myöhään. Jos juomapaikkoja ei ole tarjolla itselle sopivin välein, ovat nesteen sisältävät geelit tai oma juomareppu hyvä vaihtoehto.

Mitä tutumpi reitti on, sitä helpompi sitä on juosta. Jokainen suunnistuskilpailu on erilainen ja vaikka vanhoja karttoja tutkimalla voi saada melko hyvän kuvan maastosta, on ratamestarin pään sisälle mahdotonta päästä. Vaikka en pääsisikään testaamaan polkujuoksun kilpailureittiä etukäteen, valmistaudun reittikartan avulla reitin eri haasteisiin nyt kun siihen kerrankin on mahdollisuus. Mikä on reitin rankin osuus? Missä on kevyempää? Onko tiedossa pitempiä nousuja? Suota? Kivikkoa? Reittiin etukäteen tutustuminen auttaa myös henkisen puolen jaksamiseen. On helpompaa puristaa viimeisetkin voimat irti kropasta, kun voi olla varma, että edessä ei ole enää suuria ylämäkiä tai että tämä oli reitin viimeinen juomapaikka. Bodom Trailissä on tiedossa käynti yleisön edessä 12km kohdalla, joten kannattaa ottaa kaikki irti yleisön kannustuksesta, jos matka jatkuu 9km loppulenkille!

20180504_112746724601980.jpg

 

Henkisen puolen valmistautumisen voi sen sijaan sekä suunnistuksessa että polkujuoksussa jokainen tehdä hyvissä ajoin ja omalla tavallaan. Hyvänä esimerkkinä voisi olla vaikka väsymyksen tunteeseen valmistautuminen, koska se tulee kaikille todennäköisesti eteen jossain vaiheessa kilpailua. Jalat ei enää viekään yhtä kevyesti eteenpäin ja pienet mäet muuttuvat vuoriksi. Monesti auttaa, jos on miettinyt etukäteen, millä tavoin tsemppaa itseään eteenpäin väsymyksen iskiessä. Suunnistuksessa on helppoa keskittyä vain rastiväliin kerrallaan, mutta myös polkujuoksussa voi tavoitteen tehdä itselle helpommaksi, ei kerralla maaliin asti vaan askelittain seuraavalle juomapaikalle.

Positiivisuus, kanssareippailijat ja matkasta nauttiminen auttavat myös kummasti jaksamaan. Yhdessä on helpompi taivaltaa kohti maalia, otetaan kaikki hyöty kavereista! Huomiselle luvataan aurinkoista juoksukeliä ja hauskannäköinen reitti kivien ja kantojen kautta ummille ja lammille. Nautitaan siis joka askeleesta!

Suski

 


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s