Miten päästä epäonnistumisesta eteenpäin?

20180416_173140872112345.jpgEn olisi halunnut tämän postauksen aiheen vielä pulpahtavan mieleeni, vaan toivoin sen pysyvän piilossa mahdollisimman kauan. Totuus on kuitenkin, että koska lajina on suunnistus, on pummipäivän tuloa lähes mahdotonta välttää.

Me suunnistajat olemme tottuneet siihen, että aivan nappiin mennyt kilpailu on erittäin harvinaista herkkua. Jotta onnistuu kisapäivänä, ei riitä, että vain fyysinen valmistautuminen on mennyt suunnitelmien mukaan vaan myös henkisen vireystilan, tahtotilan ja keskittymisen tulee olla viritetty optimiasentoon. Lisäksi varusteiden pitää olla kunnossa ja niiden tulee kestää koko suorituksen ajan: leimauskortti toimii, kompassissa ei ole kuplaa, kengissä on pohjat ja nastat tallella ja nilkat ovat oikein teipattuina. Hippuisen onneakin on hyvä olla matkassa esimerkiksi helpommin ja nopeammin edettävien eläinurien löytämisen suhteen.

Jos suunnistus sujuu ja virhesaldo jää alle minuuttiin, olen yleensä tyytyväinen suorittamiseeni. Sen sijaan olen pettynyt, jos teen isomman virheen ja en saa hommaa kasaan, vaan jatkan pummaamista useammalla rastilla. Silloin on yleensä paikallaan miettiä, mikä meni pieleen, analysoida suoritus ja siirtää sitten kisakartta mappi ööhön. Tässä tulee viime sunnuntain konttaamiseni inspiroimana muutama vinkki siihen, miten huonon kisan jälkeen pääsee taas jaloilleen.

  1. Jos tiedät olevasi pahalla päällä huonon juoksun jälkeen, on parempi lähteä heti verryttelemään kiukku pois yksin tai ymmärtävän kaverin kanssa. Vaikka verryttely ei luultavasti  voisi vähempää kiinnostaa, on se kuitenkin ensimmäinen askel kohti uutta kilpailua. Katse tulevaan!
  2. Älä rankaise itseäsi, vaan syö kiltisti suunnittelemasi palautuseväät ja raahaudu suihkuun vaikka muiden seura ei kiinnostaisikaan. Sosiaalisuus piristää!

20180215_120155.jpg

3. Mieti, mitä sanoisit kaverillesi, jos hänellä olisi ollut pummipäivä. Sano itsellesi samat sanat!

4. Vaikka kartan päällä voisi hyppiä ja kompassin voisi heittää jorpakkoon, analysoi suorituksesi mahdollisimman nopeasti käytössä olevien väliaikojen ja mahdollisen gps-käyrän avulla. Monesti kisa tuntuu menneen aivan penkin alle, mutta matkan varrelta löytyy varmasti myös hyvin menneitä rastivälejä. Tai jos ei löydy ja olet koko matkan alisuorittanut omaan tasosi nähden, voi kisan laittaa huonon kulun tai keskittymisen piikkiin. Tänään ei vaan sujunut, mutta pystyn kyllä yleensä parempaan. Yksi huonommin mennyt startti ei saa pilata itseluottamusta!

20180417_205631743716894.jpg

5. On myös hyvä miettiä, löytyy huonolle suoritukselle mahdollisesti jotain selkeää syytä. Oliko vire oikea? Oliko sopivasti rastinälkä? Painoiko joku asia mieltä ja haittasi keskittymistä? Oliko kisavalmistautuminen normaali ja jos ei, niin miten muutan sitä seuraavaan kertaan?

6. Pakkaa oma palkintopussi mukaan kisareppuun. Jos kisa menee hyvin, voit hyvillä mielin ja ansaitusti nauttia palkinnostasi. Jos kisa menee huonosti, voi palkintopussin muuttaa lohtusäkiksi. Itselläni tämä toimii loistavasti pikku irtokarkkijemmalla, mutta palkinto voi olla mitä tahansa itselle mieleistä tekemistä tai syömistä.

20180323_124740.jpg

7. Tee suunnistusharjoitus heti kun olet palautunut kilpailusta tarpeeksi. Keskity tekemään hyvä ja sujuva tekninen suoritus. Paikkaat sillä mahdollisesti kolhiintuneen itseluottamuksen lopullisesti.

Yksi heikompi kilpailu ei kaada koko maailmaa eikä tee sinusta surkeaa suunnistajaa. Mitä nopeammin hyväksyt tilanteen, analysoit suorituksen ja siirrät ajatukset kohti uutta mahdollisuutta onnistua, sen parempi. Rastiviikkojen juokseminen opettaa nopeaan kilpailujen käsittelyyn. On turha jäädä murehtimaan pummeja, kun seuraavana päivänä pääsee taas paikkaamaan kupruja.

Viiltäviä analyyseja toivotellen

Suski

 

 


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s