Joogaa hiljaa, juokse kovaa

img-20170726-wa0001796548892.jpg

Joogaamaan? No enpä tiedä. Eihän siinä edes nouse syke, saati sitten hikoiluta. Menen mieluummin juoksemaan tai teen sen saman, vanhan kuntopiirin, niin kuin aina ennenkin.

Myönnän itsekin suhtautuneeni aiemmin varsin epäilevästi joogaamiseen ja pitänyt sitä lähinnä ajanhukkana, jonka voin ihan hyvin korvata pikku venyttelyllä television ääressä. Viime syksynä lähdin kuitenkin ystäväni Matleenan houkuttelemana ensimmäistä kertaa elämässäni ihan oikealle joogatunnille. Ostin jäsenyyden Lidingön SATSille sen suurempia miettimättä sopisiko laji minulle tai edes että pitäisinkö siitä. Olin halukas kokeilemaan jotain uutta, kyllästynyt vanhoihin rutiineihin ja lisäksi varma siitä, että jos ystäväni pitää lajista, se olisi minustakin hauskaa, varsinkin yhdessä treenatessa.

Jäin melko pian koukkuun lajiin. En pelkästään joogaharjoituksen aikana koettuun rauhoittumisen ja kiireettömyyden tunteeseen, vaan myös sen jälkeiseen hyvän olon ja tasapainon harmoniseen olotilaan. Aloimme käydä erilaisilla joogatunneilla noin pari kertaa viikossa ja yhdistimme sen myös monesti juoksutreeniin, sen jälkeiseksi huoltavaksi harjoitukseksi. Niin ja pitihän sitä muutamia varusteitakin hankkia, muun muassa kuvassa oleva hotjoogamatto, jota suosittelen lämpimästi kaikille hotjoogaajille!

En pidä itseäni minään jooga-asiantuntijana, mutta ajattelin jakaa hieman omia kokemuksiani testaamistani joogalajeista kestävyysurheilijan näkökulmasta. Jooga voi tuntua hikiliikuntaan tottuneelle ainakin ensi alkuun aivan liian hidastempoiselta ja rauhalliselta harjoitukselta, mutta sille kannattaa ehdottomasti antaa mahdollisuus. Uskon sillä olevan monia positiivisia vaikutuksia myös juoksuun.

Juoksu vie eteenpäin, mutta jooga pysäyttää. Joogan avulla voidaan vaikuttaa kehon nopeampaan palautumiseen kovemmista harjoituksista sekä toisaalta myös hyvän ryhdin ylläpitämiseen. Joogat voidaankin jakaa karkeasti kevyempiin, kehoa huoltaviin harjoituksiin ja rankempiin tunteihin, joissa kehitetään kehon syviä lihaksia ja edesautetaan näin hyvän juoksuasennon ylläpitämistä.

downloadfile-1649055854.jpg

Yin-jooga on esimerkki lempeämmistä joogalajeista. Sille tyypillisiä ovat pitkät 3-5min venytykset eri asennoissa. Vinyasa -tunnit tarjoavat dynaamisempaa joogaa. Vinyasa tarkoittaa liikkeen ja hengityksen synkronoimista, josta seuraa virtaava liike, flow. Vinyasa tunneilla saattaa syke nousta jo hieman enemmän.

Testaamistani joogatunneista pidän eniten noin 38 asteen lämpöisessä huoneessa pidettävästä Hot vinyasa flow -tunnista. Tunnin aikana hikoilen kaikki vaatteet aivan läpimäriksi. Kuona-aineet poistuvat kehosta, aineenvaihdunta lisääntyy ja asentoihin pääsee syvemmälle lämmön notkistaessa kehoa entisestään. Varsinkin talvella on ihanaa päästä joogasalin lämpöön ulkona tuulessa ja tuiskussa juostun lenkin päätteeksi. Nestettä kannattaa lipitellä pitkin päivää, jos on menossa hotjoogaan, ettei huono olo iske kesken harjoituksen.

IMG_7627

Ilmajoogatunnilla tehdään erilaisia liikkeitä katosta roikkuvan trapetsiaankaan varassa. Ilmajooga vaatii uskallusta ja heittäytymistä ja siihen pitää ehkä totutella muutama tunti ennen kuin siihen pääsee sisälle. Selkävaivaiset ovat löytäneet apua vaivoihinsa ilmajoogasta, jossa selkänikamat suoristuvat kunnolla pitkien ylösalaisin roikkumisjaksojen aikana. Itse en ole vielä kovin kokenut ilmajoogaaja ja tarvitsen lisää harjoitusta saadakseni treenin tuntumaan kunnolla keskivartalon lihaksissa. Hauskaa tunnilla on kuitenkin, se on varmaa!

20180116_203328893264806.jpg

Kehon huoltamisen lisäksi olen päässyt treenaamaan joogatunneilla myös henkisiä voimavaroja. Ohjaajasta riippuu, miten paljon joogan aikana keskitytään henkisen puolen vahvistamiseen. Joillakin tunneilla esimerkiksi mietitään konkreettisia tavoitteita tunneille, palautetaan niitä mieleen liikkeiden välissä ja yritetään pysyä tavoitteissa loppuun asti. Harjoituksia tehdessä on hyvä pitää mielessä, että mieli väsyy usein kehoa nopeammin.

Henkistä kapasiteettiä on siis mahdollista vahvistaa myös joogatunneilla. Juokseminen ja muut kestävyysurheilusuoritukset vaativat paljon henkistä kapasiteettiä, sitkeyttä ja periksiantamattomuutta. Suunnistuksessa oikea vireystaso on erittäin tärkeässä roolissa suorituksen aikana, jotta voisi välttyä suurilta virheiltä.

Jooga ja juoksu täydentävät toisiaan juuri erilaisuutensa ansiosta. Netti on pullollaan erilaisia joogavideoita ja monet liikuntakeskukset ovat myös ottaneet joogan vakituiseen ohjelmistoonsa. Aloittaminen on siis helppoa! Joogata ja juosta voi melkein missä vaan. Alla oleva kuva on otettu helmikuun Espanjan leiriltä. Aina löytyy paikka joogata. Vaikka sitten hotellin kattoterassilla!

Notkeita ja huoltavia harjoituksia toivotellen

Suski

20180306_2126512007639532.jpg


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s